Binnenkort veranderen in de internationale scheepvaart de zwavelnormen. Doordat de zwavelnormen lager worden verandert er de komende tijd veel binnen de zeescheepvaart. De zeescheepvaart gaat duurder worden als gevolg van deze milieumaatregelen.

Zeetransport in 2020: de nieuwe zwavelnormen

Rederijen mogen vanaf 1 januari geen gebruik meer maken van brandstof wat meer dan 0,5 procent zwavel bevat. Eerder dit jaar scherpte de internationale scheepvaartorganisatie IMO die norm stevig aan. Nu kan op volle zee nog bunkerolie worden verstookt met een zwavelgehalte van 3,5 procent. 

Rederijen kunnen op twee manieren aan de nieuwe zwavelnormen voldoen. Men kan vanaf 1 januari kiezen voor een schonere brandstof. Echter is deze wel een stuk duurder dan de zwavelrijke. Een andere optie is om uitlaatgassen schoon te maken met scrubbers, maar dit duurt lang, kost veel en zorgt ervoor dat schepen nog meer broeikasgassen gaan uitstoten. Het ziet er naar uit dat veel rederijen kiezen voor de schonere brandstof, waardoor de vraag de komende periode zal gaan stijgen. 

Uiteindelijk zal verschepen duurder worden door de groeiende vraag naar zwavelarme olie, maar het goed benchmarken en vergelijken van het aanbod kan hierin zeker helpen. Heeft u vragen over dit onderwerp? Mail Sten Wever via sten.wever@allportnetherlands.nl.